Lenn is na de zomervakantie begonnen op de basisschool en ik weet niet wie dat spannender vond; Nomi of Lenn. Lenn had er vooral heel veel zin in en hij kon niet wachten om naar de basisschool te gaan. Nomi vond het hartstikke leuk dat haar kleine broertje bij haar op school kwam, en ik was zelf erg benieuwd hoe dat zou gaan. Nomi kan namelijk behoorlijk moederen over Lenn!
Afspraken maken
Van tevoren heb ik het er wel even met Nomi over gehad, want ik wilde niet dat ze telkens naar hem toe zou gaan. Wat dat betreft ben ik blij dat Nomi niet meer in de kleuterklas zit, want dan zouden ze elkaar een stuk meer zien. Ze zouden dan niet bij elkaar in de klas zitten, maar wel op het zelfde schoolplein buitenspelen en verder doen de kleuterklassen ook regelmatig dingen samen.
Ik sprak met Nomi af dat ze zich niet met Lenn zou gaan bemoeien. ‘Maar als Lenn iets niet kan dan?’, vroeg ze. ‘Daar is de juf voor.’ ‘Maar als we buitenspelen mag ik toch wel even op Lenns schoolplein kijken?’. Ik wist wel dat ze dat toch wel zou doen, maar ik vertelde haar dat ze dat maar met juf moest overleggen. Het lijkt me namelijk niet helemaal de bedoeling dat kinderen naar andere schoolpleinen lopen.
Elkaar toch even opzoeken
Omdat de school momenteel wordt verbouwd, zijn er bij Nomi’s klas even geen wc’s. Daarom moet Nomi gebruik maken van de wc’s bij Lenns klas. Dan kijkt ze altijd even in Lenns klas en daardoor weet ze me na schooltijd vaak precies te vertellen wat Lenn allemaal gedaan heeft, beter zelfs dan Lenn zelf!
Ook tijdens het buitenspelen zien ze elkaar vaak. De schoolpleinen grenzen aan elkaar en ze lopen dan vaak even naar elkaar toe. In het begin was Nomi behoorlijk aan het moederen en ze wilde dan met Lenn spelen. Dan speelden ze op het punt waar de schoolpleinen aan elkaar grenzen. En als ze niet samen wilden spelen, vertelde Nomi Lenn vaak even wat hij dan moest gaan doen.
Inmiddels laten ze elkaar wat meer hun gang gaan. Meestal geven ze elkaar wel even een knuffel, maar vervolgens gaan ze allebei gewoon op hun eigen plein spelen. Lenn heeft inmiddels zijn eigen vriendjes en vriendinnetjes, dus hij vermaakt zich nu prima op zijn eigen plein. En Nomi zegt nu dat ze toch liever met de kinderen uit groep 3, 4 en 5 speelt dan met ‘de kleutertjes’.
‘Waar is Nomi/Lenn?’
Dit schooljaar heb ik Nomi en Lenn allebei een keer eerder van school gehaald omdat ze zich niet lekker voelden. Dat was beide keren voordat ze buiten gingen spelen, waardoor ze elkaar tijdens de pauze kwijt waren. Ze zijn toen allebei naar klasgenootjes van de ander gegaan, om te vragen waar de ander was. Vervolgens was het prima, maar ze wilden toch wel even weten waarom ze hun broer of zus niet op het schoolplein zagen.
Zien jullie kinderen elkaar vaak op school?