‘Het nichtje van mijn buurmeisje heeft een webshop, kun jij die even promoten?’

promoten

Vandaag heb ik even een achter-de-schermen-artikel voor jullie. Ik krijg zeker wekelijks de vraag of ik even iemand kan promoten door een foto op Instagram te plaatsen of een blogje te schrijven over de webshop. Want ‘een foto posten is toch een kleine moeite?’. Vandaag leg ik je uit hoe dat zit, en waarom ik daar regelmatig ‘nee’ tegen zeg.

‘Kun je mij promoten?’

‘Hoi, ik ben pas een webshop begonnen en ik heb nog geen klanten en ik zie dat jij veel volgers hebt. Wil je mijn spullen promoten?’. Dit soort berichtjes krijg ik regelmatig. Zelf krijg ik daar niks voor, omdat ze net begonnen zijn en nog niks verdienen. Als ik uitleg dat ik regelmatig dat soort aanvragen krijg en dat niet allemaal kan doen, krijg ik de reactie ‘Maar dat is toch een kleine moeite?’.

Deze mevrouw wilde mij dan wel een foto sturen van een product, en dan hoefde ik het alleen maar op Instagram te zetten. Ze zou zelfs voor de tekst zorgen. Dat dat niet bij mijn account paste, snapte ze niet.

Waarom ik dat niet doe

Nou klinkt het misschien lullig. Maar ik steek best veel tijd in mijn Instagramaccount en ik probeer mijn foto’s een beetje bij elkaar te laten passen. Als ik daar een totaal andere foto tussen plaats, die ik niet zelf gemaakt heb en die ook niks te maken heeft met mijzelf en mijn kinderen, staat dat gewoon niet mooi.

Als ik overal op in zou gaan, zou mijn Instagramaccount meer op een reclamebord lijken dan op een persoonlijke pagina. Want tja, er zijn best veel beginnende ondernemers die graag gepromoot willen worden. En als ik dat wel doe, is het gevolg dat zij meer klanten krijgen, terwijl ik juist volgers verlies door al die reclame…

Ongemakkelijk

Soms vragen mensen die ik persoonlijk ken ook wel eens of ik iemand kan promoten die zij kennen. Dat zijn mensen die ik zelf niet ken en ook dan krijg ik er zelf niks voor terug. En ik merk dat ik het toch best lastig vind om tegen bekenden te zeggen dat ik dat niet ga doen. Maar toch kan ik er niet aan gaan beginnen om de webshop van het nichtje van het buurmeisje van een kennis te gaan promoten, in ruil voor… niks.

Wat ik wel doe

Ik krijg ook wel eens de vraag of ik iets wil promoten in ruil voor een product. Als dat iets is wat aansluit bij mijn doelgroep, wil ik dat best doen. Zo kreeg ik laatst kleertjes voor Elena en kreeg ik de vraag of ik het merk wilde taggen in een foto van Elena met de kleertjes. Het waren hartstikke leuke kleertjes en zo’n foto past natuurlijk perfect op mijn Instagramaccount, dus dat soort dingen wil ik best doen.

Verder wil ik ook best dingen laten zien in mijn stories. Daar vraag ik echt niet de hoofdprijs voor. Maar het moet natuurlijk niet van één kant komen. En ik merk dat sommige mensen dat wel verwachten. Want (daar ga ik weer) ‘het is toch een kleine moeite om mijn webshop te promoten in je stories’. Klopt, de moeite is klein, maar als ik overal op in ga, staat mijn Instagram vol met reclame en daar zit toch niemand op te wachten?

Arrogant

Voor sommigen ben ik dan meteen arrogant, een kreng, of nog minder lieve benamingen. Maar ja, ik hoef niet iedereen te pleasen. Dit is de kant van het influencen waar ik wel vaker wat over gezegd heb. Er zullen altijd mensen zijn die het niet met je eens zijn, en op social media neemt men geen blad voor de mond. Vanaf hun telefoon durven ze van alles tegen me te zeggen en dat zal waarschijnlijk altijd wel zo blijven. En hoe langer ik in ‘dit vak’ zit, hoe minder het me raakt.

Dus…

Ik sta absoluut open voor leuke samenwerkingen. Op mijn blog en social media zie je wel eens iets voorbij komen waarvoor ik betaald heb gekregen, of waarvoor ik producten opgestuurd krijg. Maar ik kan niet overal ja tegen zeg. Ik sta altijd open voor vragen of ideeën, maar soms moet ik toch ‘nee’ zeggen.

2 gedachten over “‘Het nichtje van mijn buurmeisje heeft een webshop, kun jij die even promoten?’

  1. Koen Duindam schreef:

    Ja er bestaan veel missconcepties over bloggen en andere online activiteiten. Vaak is het een lange adem waar je in totaal veel energie en tijd in hebt geïnvesteerd. Dat doe je door op lange termijn waarde te bieden aan je bezoekers en volgers. Mensen die er minder mee bezig zijn zien alleen maar het eindresultaat en onderschatten de investering.

  2. Tom Outdoor schreef:

    Dat is toch harstikke logisch. Er zit duizenden uren tijd in je sociale kanalen. Waarom zou je dit weggeven. Ik snap dat mensen volgers en klanten willen maar daar moeten ze wel wat voor doen. Letterlijk nu krijg ik een zelfde soort bericht. Of ik hun wil promoten. Zouden ze leuk vinden.
    Maar wat is mijn voordeel daarvan?
    Goed artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.