Een tijdje geleden vertelde ik jullie dat Nomi dit jaar begint in groep 1. Vorig jaar was ze op papier groep 0, omdat ze na 1 oktober op school kwam. Wat dat betreft is het logisch dat ze nu in groep 1 zit, maar dat betekent niet dat ze het hele schooljaar in groep 1 blijft. Bij herfstkinderen wordt namelijk gekeken naar wat verstandig is; lang kleuteren of kort kleuteren.
Eventueel naar groep 2
Herfstkinderen gaan op Nomi’s school standaard eerst naar groep 1. Eventueel kunnen ze in de winter naar groep 2, maar dat verschilt per kind. En als ze dan naar groep 2 gaan, wordt er voor de zomervakantie bekeken of het verstandig is om ze naar groep 3 te laten gaan, of dat het beter is om ze nog een jaartje te laten kleuteren.
Kijken naar het kind
Er wordt per kind gekeken naar wat verstandig is. Een kind moet natuurlijk bepaalde dingen kunnen om door te stromen naar groep 2. Ze moeten bijvoorbeeld tot 20 kunnen tellen, kunnen rijmen en een aantal letters kennen. Dat is makkelijk te meten. Maar ook het sociaal emotionele aspect speelt mee en dat is wat lastiger. Nomi kan best onzeker zijn en wat dat betreft zou lang kleuteren misschien wel goed zijn. Dan leert ze misschien wat beter voor zichzelf op te komen en zichzelf wat meer te laten horen.
‘IK wil naar groep 2’
Maar nu heeft Nomi opeens bedacht dat ze naar groep 2 wil. Aan de ene kant komt dat doordat ze veel vriendinnetjes in groep 2 heeft. Verder geeft ze aan dat ze groep 1 ‘veel te makkie’ vindt. Daarom mag ze nu zo nu en dan met groep 2 meedoen en dat vindt ze hartstikke leuk. Op die manier kan de juf zien of ze de stof aankan, en Nomi krijgt wat meer uitdaging. Laatst vertelde ze helemaal trots dat ze een groep 2 werkje mocht doen en dat dat heel goed ging. Ze vertelde me dat ze nu echt naar groep 2 wil en dat ze het daar al met haar juf over had gehad. Volgens haar mocht dat misschien al wel.
Daar wilde ik even wat meer over weten, dus ik besloot de juf even aan te spreken. Het bleek toch net iets anders te zitten. Nomi mag de komende tijd soms meedoen met groep 2, maar ze blijft nu nog gewoon groep 1. Als ze naar groep 2 gaat, gebeurt dat in de winter. En voor die tijd hebben we daar natuurlijk nog een gesprek over met de juf.
Wat vind ik?
Ik vind het momenteel heel lastig, mede doordat Nomi op school heel anders is dan thuis. Op school is ze vrij rustig en onzeker. Terwijl ik haar thuis vaak al heel groot en zelfstandig vind, is ze op school toch nog wel echt een meisje van vier. Als ze naar groep 2 gaat, zal ze de jongste van de klas zijn. Omdat ze nu in een gemengde klas zit, valt dat niet zo op, maar als ze naar groep 3 gaat natuurlijk wel.
Aan de ene kant denk ik; als ze het cognitief aankan, dan wil ik haar wel naar groep 2 laten gaan. Aan de andere kant moet ze het sociaal emotioneel ook aankunnen en dat vind ik moeilijk in te schatten, dus dat laat ik aan de juf over.
En als laatste vind ik dat Nomi’s eigen mening ook meetelt. Ik merk dat ze veel meer speelt met kinderen uit groep 2 en dat ze daar meer aansluiting mee vindt dan met de jongere kinderen. Ook wil ze heel graag dingen leren en ze vindt dat ze niks leert in groep 1. Vooral dat laatste vind ik belangrijk, omdat ik me op de basisschool behoorlijk verveeld heb en daarom niet altijd met plezier naar school ging.
Maar ach, we hebben nog even. Nomi weet nu dat ze voorlopig nog in groep 1 blijft en dat accepteert ze. En ze vindt het hartstikke leuk dat ze soms met groep 2 mee mag doen en we zullen zien hoe dat gaat!
Stom dat het op iedere school zo anders gaat. Hier gaan alle kindjes die voor 1 Jan jarig zijn gelijk naar groep 1 en 2e schooljaar naar groep 2. Alleen als ze een achterstand hebben of er echt nog niet (mentaal) aan toe zijn blijven ze een extra jaartje in groep 1.
Elaiza is van eind dec 2014. En zit nu in groep 2. Hierdoor is ze wel 1 van de jongste in groep 2. Wat ze juist heel leuk vind, want nu heeft ze meer uitdaging